Duizenden kilometers aan geleiderail circulair renoveren
In een belangrijke mijlpaal op weg naar duurzame infrastructuur heeft Rijkswaterstaat in 2020 wegenbouwers gevraagd mee te denken over de vraag hoe je de levensduur van geleiderails kan verlengen zonder materialen te verspillen en de veiligheid te verminderen.
De aankomende jaren is namelijk een groot deel van de aanwezige 6000 kilometer aan geleiderails in Nederland toe aan vervanging. Hoe kunnen we deze circulair renoveren en CO2-uitstoot verminderen?
Traditioneel worden geleiderails vaak vervangen door nieuwe exemplaren zodra ze beschadigd zijn. Dit leidde tot enorme hoeveelheden afval en verspilling van materialen. Nu wordt er gekozen voor een circulaire aanpak, waarbij de geleiderails worden gerenoveerd en hergebruikt in plaats van weggegooid.
Het renovatieproces begint met het zorgvuldig inspecteren van de bestaande geleiderail om de schade en slijtage vast te stellen. Vervolgens worden alleen de beschadigde onderdelen vervangen, terwijl de rest van de constructie wordt hersteld en gereinigd. Dit verlengt de levensduur van de geleiderail aanzienlijk, terwijl het gebruik van nieuwe materialen tot een minimum wordt beperkt.
Tijdens een pilot langs de A79 tussen Heerlen en Maastricht verwijderde, renoveerde en herinstalleerde Heijmans ongeveer tien kilometer aan geleiderail. Tijdens de renovatie werd de oude geleiderail ontzinkt, waardoor niet alleen het staal van de geleiderail, maar ook het zink kon worden hergebruikt. De nieuwe geleiderail gaat weer 20 tot 25 jaar mee. Een succesvolle pilot, concludeerde Rijkswaterstaat.
Alfo van Schijndel, bedrijfsleider Heijmans, geeft meer toelichting over de Reforail.
Alfo van Schijndel is ook werkgroeplid bij CROW voor de herziening RAW hfst. 33 Afschermingsvoorzieningen. Bekijk hier waar deze werkgroep zich op gaat richting.