Wat heb je nu eigenlijk aan een bestekscontrole?
We maken kennis met Pim Jansen, 43 jaar en werkzaam bij de gemeente ’s-Hertogenbosch. Pim is nu 5 jaar werkzaam bij de gemeente, daarvoor 10 jaar werkzaam geweest bij een ingenieursbureau en 2 jaar bij een ecologisch Adviesbureau.
Wat zijn jouw werkzaamheden binnen de gemeente?
Bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch ben ik naast kostendeskundige ook beheerder van het RAW-moederbestek. Met de actualisering van het moederbestek heb ik ook regelmatig contact gezocht met de RAW-helpdesk. Hier kon ik terecht met vragen over o.a. de systematiek. Ook ben ik tijdens een telefoongesprek met de RAW helpdesk gewezen op de mogelijkheid tot controle van het moederbestek door CROW. Hier heb ik dankbaar gebruik van gemaakt en is er een medewerker van de CROW bij ons langs geweest om het moederbestek te bespreken. Dit was een zeer laagdrempelige en leuke sessie met een kleine groep vanuit de gemeente. Er was tijdens deze sessie ook vodoende ruimte om vragen te stellen en heeft CROW ons tips gegeven hoe we ons moederbestek kunnen optimaliseren.
Daarnaast ben ik ook bezig met het opstellen van een Standaard UAV GC contract, ook hier wordt ik beheerder van. Er is nog weinig kennis van de UAV-GC, we proberen hier ook nieuwe mensen met kennis van deze contractvormen binnen te halen. Tot op heden worden er nog veel meer RAW contracten opgesteld, dan UAV-gc contracten.
Sinds wanneer werk je met de RAW-systematiek?
Vanaf 2000, het begin van mijn HBO studie, werkte ik al met de RAW-systematiek. Op school heb ik een afstudeeropdracht gedaan waarbij er een RAW contract opgesteld moest worden. Op Larenstein in Velp heb ik de opleiding Tuin- en landschapsinrichting gestudeerd, met als specialisatie civiele- en cultuurtechniek.
Ik zag dat je ook bij de Raadscommissie Risicoregeling GWW bent geïnstalleerd. Hoe ben je hiermee in aanraking gekomen?
Ik ben via een aantal collega’s getipt betreffende de vacature en heb hierop gereageerd. Het leek mij leuk om eens onderdeel uit te maken van zo’n commissie. De gemeente werkt hier ook graag aan mee en na een kennismakingsgesprek was het besluit snel genomen.
Collega’s komen al bij mij al met vragen rondom index- en risicoregeling. Ook dat vind ik interessante materie en ik wil graag weten hoe deze cijfers tot stand komen. Ik wil me hier ook graag verder in verdiepen en helpen de regeling te verbeteren. Het lijkt met gewoon leuk om aan zo’n groep deel te nemen.
Zijn er nog meer actuele thema’s waar je veel mee te maken krijgt? Ik denk hierbij aan onderwerpen zoals duurzaamheid.
Op dit moment zijn er veel vragen over stikstof en CO2, hoe gaan we hiermee om, hoeveel besparing is er op een project te halen. Een AERIUS berekening maakt tegenwoordig onderdeel uit van een project. Ook krijg ik veel vragen met betrekking tot het toepassen van duurzaam beton, hoe beschrijf ik dit in het contract en hoe controleren we buiten dat er ook daadwerkelijk aan deze contracteisen zijn voldaan. We maken hierbij veel gebruik van de kennis van BouwCirculair en Moederbestek.nl.
Bij werken waar veel asfalt in voorkomt lopen we ook tegen bepaalde zaken aan bijvoorbeeld t.a.v. hergebruik. Een voorbeeld is het opbreken van asfalt wat veel toegepast wordt bij verkeerslichten; combinatiedeklagen. Deze zijn moeilijk her te gebruiken, we vragen ons dan af, willen we dit asfalttype dan nog wel.
Wij maken steeds meer gebruik van MKI berekeningen; o.a. voor asfalt, maar ook bij het gebruik van menggranulaat t.o.v. betongranulaat; wat zijn de gevolgen voor de MKI. In ons moederbestek is de insteek; hergebruik.
Kreten zoals “vervalt aan de aannemer” gebruiken we bijna niet meer, maar gaat vrijgekomen materiaal naar een erkende eindverwerker of zoekt de gemeente zelf een bestemming voor vrijgekomen materialen. De gemeente heeft zelf gronddepots, daar gaat veel grond naar toe, maar er komt ook veel grond vandaan.
Ken je de H en R binnen de systematiek?
Ja, die ken ik, dit wordt binnen de gemeente steeds meer geïmplementeerd.
Zijn er nog meer eisen die de gemeente gebruikt op het gebied van duurzaamheid?
De gemeente wil graag de inzet van emissieloos materieel stimuleren. Hiervoor zijn eisen geformuleerd die wij gebruiken in de contract, één van die eisen is de Euro 6 norm. De eisen worden steeds scherper, indien we meer wensen wordt dit geregeld via de aanbesteding door gebruik te maken van de EMVI. Hierover zijn ook contacten met de gemeente Eindhoven om ervaringen uit te wisselen. Gemeente Eindhoven geeft hier ook masterclasses in voor andere gemeenten, om kennis te delen.
Nog een recent voorbeeld is een vrijliggend fietspad in rood asfalt, deze scoort slecht in MKI door het gebruik van blanke bitumen. We stellen ons dan de vraag; kan dit niet anders. Er valt hierin nog veel winst te behalen, met name in de ontwerpfase. Om meer bewustwording te creëren werken we voor een bestaand project 3 varianten uit i.p.v. 1 en kijken welke het beste scoort op MKI waarde. Hierbij wordt gekeken naar verschillende soorten materialen, maar ook naar (meer ruimte voor) groen, waarin dit ook weer als afwatering kan dienen. Deze ervaringen nemen we weer mee naar toekomstige ontwerpvraagstukken.
Ook passen we voor onze werken Better Performance toe. Hierin zijn ook criteria voor duurzaamheid beschikbaar.
Ben je bekend met de jaarrelease?
Natuurlijk, en dat is prettig, nieuwe teksten zijn nu sneller beschikbaar. Voor mij als beheerder van het moederbestek wel extra werk. Soms worden besteksteksten, en/of deficodes aangepast. Bij het omzetten geeft het programma dan een melding dat er iets gewijzigd is. Deze besteksposten moeten we dan aanpassen. Meestal zetten we het moederbestek per hoofdstuk over en krijgen een lijst met bestekposten die “niet gelukt” zijn. Deze lopen we dan handmatig na.
Benieuwd naar de wijzigingen in de Jaarlijkse release Standaard RAW Bepalingen 2020, wijzigingen 2023?
Die komen aan bod tijdens 3 online sessie in oktober. Meer informatie en aanmelden kan hier.