RAWeetje

Kan ik de inzameling van huishoudelijk afval met een RAW-bestek uitbesteden?

Ja, het is mogelijk de inzameling van huishoudelijk afval met een RAW-bestek uit te besteden.
Profielfoto van Jeroen van Haasteren
4 juni 2020 | 2 minuten lezen

In de RAW-systematiek zijn onder hoofdstuk 50 zowel resultaatsbeschrijvingen als ook bepalingen beschikbaar. Met behulp hiervan is op een relatief eenvoudige wijze een bestek te maken. Wel moet er een aantal aanvullende documenten worden gemaakt om afspraken met burgers in te passen. 

De RAW-bepalingen en -resultaatsbeschrijvingen zijn opgesteld met als uitgangspunt dat de aannemer/inzamelaar met een bepaalde frequentie een bepaalde route rijdt, hierbij het aangeboden afval inzamelt en dit vervolgens aanbiedt aan een verwerkingsinrichting. De gehanteerde eenheid is dan ook ’keer’. Om de inspanning die van de aannemer/inzamelaar wordt verwacht te kunnen bepalen, is het van belang dat in het bestek relevante informatie wordt gegeven.

Hiervoor dient minimaal informatie te worden verstrekt over:

  • Het soort afval (bijvoorbeeld gft, restafval, oud papier en karton,…);
  • het type afvalvoorziening (bijvoorbeeld een container, citybin, … );
  • het aantal voorzieningen (bijvoorbeeld aantal containers, aantal citybins,…);
  • de inzamelfrequentie;
  • informatie over het gebied.

Veel informatie is sterk afhankelijk van de afspraken die de gemeente heeft met haar burgers, zoals inzamelfrequentie en inzameldagen. Deze zijn vastgelegd in de ’Afvalwijzer’. Veelal moeten delen van deze informatie worden vertaald naar een bestek. Omdat de afspraken tussen gemeenten en burger sterk verschillen per gemeente, kunnen ze niet volledig in resultaatsbeschrijvingen worden opgenomen, maar worden ze verwoord in de bij het bestek behorende ’Inzamelwijzer’. Naast de Afvalwijzer en de Inzamelwijzer is er ook nog sprake van een ’Inzamelplan’.

Inzamelplan

Het inzamelplan wordt gemaakt door de aannemer/inzamelaar. Dit is vastgelegd in artikel 50.23.02 van de Standaard RAW Bepalingen. Het inzamelplan is een gedetailleerd werkplan als bedoeld in paragraaf 26 lid 6 van de UAV en wordt bij de directie ingediend nadat het werk is opgedragen. In het inzamelplan neemt de aannemer/inzamelaar onder andere de wijze van uitvoering, het in te zetten materieel, de controle en veiligheidsmaatregelen op. De directie moet dit plan goedkeuren.

Afvalwijzer

De afvalwijzer of inzamelkalender is het communicatiemiddel van de gemeente met de burger. In de afvalwijzer staat wat, wanneer en door wie wordt ingezameld. Ook kan andere relevante informatie worden opgenomen, zoals wat er gedaan wordt als de burger te veel afval aanbiedt. De afvalwijzer maakt geen deel uit van het contract tussen gemeente en aannemer/inzamelaar. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om zaken die ze met de burger heeft afgesproken ook goed te verwoorden in het bestek.

Inzamelwijzer

De inzamelwijzer maakt onlosmakelijk deel uit van het bestek. Dit is vastgelegd in artikel 50.23.01 van de Standaard RAW Bepalingen. In de inzamelwijzer vermeldt de gemeente de specifieke aspecten van inzameling zoals tijdstippen, voorzieningen, klachtenregelingen en rapportages. De inzamelwijzer kan eenvoudig worden opgesteld met behulp van een de door de Vereniging voor afval- en reinigingsmanagement (NVRD) uitgegeven model. In de inzamelwijzer wordt onder meer geregeld:

  • De inzameldagen;
  • de inzameltijden;
  • de eisen aan voertuigen en personeel;
  • klachten en meldingen;
  • rapportages;
  • communicatie.

Met de RAW-systematiek kan dus prima een bestek voor de inzameling van huishoudelijk afval worden gemaakt. Wanneer ook gebruikt wordt gemaakt van de, op de afvalwijzer gebaseerde, inzamelwijzer en het inzamelplan kunnen alle afspraken tussen partijen eenduidig worden vastgelegd.

Download hier de PDF versie van het RAWeetje