Vraag
J Flores Minuesa 4 maanden geleden

In een lopend RAW contract vraagt de opdrachtgever om de aanneemsom aan te passen omdat er een minderwerk is. Is dat noodzakelijk en verplicht?

Bij de aanname van dit project, waar wij als onderaannemer fungeren, hebben we een opdracht ontvangen voor de ombouw/installatie van de bovenleiding.
Het project is gestart op 2 januari 2023 en verloopt in 2 faseringen (1 in 2023 en 1 in 2024) en moet opgeleverd worden op 10 juli 2024.
Ongeveer 2 maanden geleden kregen wij een minderwerk doorgegeven, het vervallen van 2 bogen, hiervoor kregen we een lijst met te vervallen posten.

Nu wil onze opdrachtgever dat wij vervolgens álle al gedane en betaallde termijnen (2023) en de termijnen 2024 incl. de nog aan te leveren termijnen 2024 wijzigen met deze minposten/aantallen en vervolgens álle staartkosten (bestaande uit Uitvoeringskosten/AK/W&R) aanpassen.
Nu denken wij dat de hoeveelheden inderdaad aangepast moeten worden (dus niet uitgevoerd en dus niet betaald worden). Maar toch niet van het hele project (álle termijnen) de staartkosten? Dat betekent een totaal nieuwe aanneemsom.
Is dat noodzakelijk en verplicht?

Lees meer over: Minderwerk
3 antwoorden
Profielfoto van Rob Boersma Rob Boersma
4 maanden geleden

§ 36 van de UAV is hierop van toepassing.

  1. § 36 lid 1 het bestek is gewijzigd.
  2. § 36 lid 4 zegt dan dat je samen bedragen of prijzen dient overeenkomen voor deze wijziging. Aannemer kan ook aanspraak maken op een redelijkvergoedeing bij een bestekswijziging. 
  3. Termijnen zijn betaald op basis van UAV 40 lid 2 en 6.

Om het in de woorden van een collega uit te spreken; "werkelijk gemaakt is werkelijk betaald"

Nogmaals, de consequenties van de wijziging dien je samen financiel overeen te komen. Termijnen die zijn betaald zijn ook werkelijk gemaakt. 

Profielfoto van Arno Dijkstra Arno Dijkstra
4 maanden geleden

Het lijkt erop dat het hier om serieus minderwerk gaat bij de eindafrekening. Dan speelt ook UAV § 35 lid 5. Die geeft nog 10% verlichting.

Profielfoto van Ron Reijnders Ron Reijnders
4 maanden geleden

Ik begrijp de logica niet van wat de OG  / directie UAV precies wil en wat zij daarmee denkt te bereiken. 
Gezien ik bekend ben met enkele vervoersmaatschappijen (incl. bovenleiding) mag je mij bellen of een mail sturen. 

rabc@bestekkennis.nl 0628524216

Ik vermoed dat OG en ON elkaar niet goed hebben begrepen. 

Als iets vervalt is dat formeel een bestekswijziging. In zekere zijn veranderd de aannemmingssom daar mee. Dat kan je doen als je nog niet bent begonnen. Maar eenmaal begonnen ga je geen termijnen meer aanpassen. Mogelijk zitten er in de termijnen posten verrekend die met deze wijziging hebben te maken. Dan kan het verhaal wat ingewikkelder worden maar dat is te ingewikkeld om in deze 'app' op te lossen. Dus neem maar contact op.      

Is jouw vraag nog niet beantwoord?

Stel nu je vraag aan 1520 experts!
Stel je vraag