Waar zouden we zijn zonder RAW en de richtlijnen van Werk in Uitvoering?
Eigenlijk overal om je heen kun je wel iets ontdekken waarbij RAW direct of indirect betrokken is. Daar zijn de werkzaamheden bij Werk in uitvoering een goed voorbeeld van. Want wat zou er wel niet gebeuren als de maatregelen van Werk in uitvoering niet goed worden uitgevoerd?
Dan werk je wellicht aan de verkeerde kant van het afzetlint of schep je een fietser mee terwijl dat eigenlijk aarde had moeten zijn. Op de cartoon ziet het er hilarisch uit, maar helaas is de cartoon soms ook de werkelijkheid en dat willen we natuurlijk zien te voorkomen.
Tijdelijke verkeersmaatregelen in RAW
Dat is de reden dat we het afgelopen jaar dit thema extra in de spotlight hebben gezet.
Er komen namelijk regelmatig vragen binnen bij de RAW helpdesk over dit thema. Dit in combi met de herziening van de CROW publicatie Werk in uitvoering in 2020 gaf ons voldoende input om iedereen weer eens mee te nemen in het juist toepassen van de tijdelijke verkeersmaatregelen in de RAW-systematiek.
Daarmee willen we ervoor zorgen dat een cartoon als hierboven enkel een hilarisch plaatje is om naar te kijken en het geen werkelijkheid meer wordt.
RAW helpdeskvragen en WiU
- RAW helpdeskvraag: Verrekening tijdelijke verkeersmaatregelen
- RAW-helpdeskvraag: Tijdelijke verkeersmaatregelen
Themasessie Tijdelijke Verkeersmaatregelen in RAW
Richtlijnen Werk in Uitvoering
In de loop der jaren zijn de richtlijnen steeds verder uitgebreid en daarmee ook complexer geworden om in de praktijk te hanteren. Op verzoek van wegbeheerders en branchepartijen zijn de richtlijnen nu eenvoudiger en minder complex gemaakt en teruggebracht tot vier publicaties waarin achtergronden, toelichting en Principes voor de verschillende weg- en werksituaties zijn opgenomen.