Nieuwsbericht

Kan aanpassing stikstofrekenmethode zorgen voor stilvallen infra sector?

Profielfoto van Barbara Hasselaar
9 augustus 2021 | 1 minuut lezen

Minister Carola Schouten (LNV) heeft de stikstofrekenmethode flink aangescherpt voor de infrasector. Voorheen moesten wegenbouwers voor een klein gebied (5 km) hun depositie te berekenen, nu is die straal vijf keer zo groot geworden. Voor wegenbouwprojecten wordt het daardoor lastiger een natuurvergunning te krijgen. 

Consequenties voor wegenbouwers zijn hierdoor groot, zo vrezen experts. Opnieuw vertragingen bij veel projecten is onvermijdelijk. Sommige plannen zullen er zelfs helemaal door stil komen te liggen, waarschuwen ze.

Hoe zit het dan met vergunningen en bestekken?

Door deze aanpassing is de kans aanwezig dat alle lopende procedures straks moeten worden herzien. Waardoor projecten on hold worden gezet, er geen vergunningen verleend worden en er daardoor geen bestekken meer op de markt komen.

Experts geven aan dat minister Schouten met deze aanpassing de situatie zeer complex heeft gemaakt. “Wegenbouwers en ingenieurs hadden al de grootste moeite projecten rond te rekenen. Het risico dat dit niet lukt is met de 25km-afkapgrens vele malen groter geworden.”

Wat is nodig?
Een forse reductie van de stikstofuitstoot is nodig. Pas als deze met zeker 3 procent per jaar daalt ontstaan er weer mogelijkheden om wegen aan te leggen. Maar dan moeten alle spelers meewerken.

Dit was slechts een korte samenvatting van een uitgebreid artikel op Cobouw.nl. Lees daar het hele artikel verder, hiervoor is wel een inlog nodig.

Ook interessant: Stikstofcrisis overleven? Zet in op onderhoud