Nationale aandacht nodig voor onze verouderende civiele infrastructuur
Nederland staat voor een grote opgave om de oudere infrastructuur tijdig te vernieuwen. In opdracht van De Bouwagenda is de landelijke omvang van deze vernieuwingsopgave voor het eerst in kaart gebracht.
Een groot deel van de bruggen, sluizen en andere civiele constructies in Nederland is “op leeftijd”. Vanaf 1950 is er veel nieuw gebouwd, om de sterke groei van het weg- en scheepvaartverkeer te kunnen verwerken. Sluizen en kades zijn vaak al van voor de Tweede Wereldoorlog. Met een technische levensduur variërend van zestig tot honderd jaar, breekt de tijd aan voor vervanging of renovatie van al wat destijds is gebouwd.
Om op nationaal niveau meer inzicht te krijgen op de opgave, heeft de Taskforce Bouwagenda aan TNO gevraagd een eerste landelijke prognose op te stellen voor de vervanging en renovatie van de civiele infrastructuur waar voor het eerst de opgave kwalitatief èn kwantitatief in beeld wordt gebracht.
Te weinig aan vervanging en renovatie besteed
Uit het TNO-rapport ”Proeve van een landelijk prognoserapport vervanging en renovatie” blijkt nu dat we in Nederland 85.000 bruggen en viaducten hebben, 130.000 vaak kleinere civiele kunstwerken, zoals stuwen en duikers, en ruim 3.000 kilometer aan kades en damwanden. De gezamenlijke vervangingswaarde hiervan bedraagt zo’n 300 miljard euro. Ook blijkt dat in de afgelopen jaren door alle infra-eigenaren tezamen een miljard per jaar aan vervanging en renovatie werd besteed, en dat is volgens De Bouwagenda structureel te weinig.
Wat betekent dit voor de toekomst? En hoe is CROW hierbij bertrokken?
Dat lees je verder op CROW.nl