Een streep door bijna alle nieuwe wegen en spoorlijnen in Nederland
Het kabinet heeft een drastisch besluit genomen. Een streep door bijna alle nieuw aan te leggen wegen en spoorlijnen.
Reden om niet te starten met het maken van nieuwe plannen zijn onder andere de stikstofcrisis, personeelstekorten en stijgende prijzen.
Het geld dat oorspronkelijk voor de aanleg was, wordt nu ingezet voor de renovatie van wegen, bruggen, viaducten en sluizen.
Volgens minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) heeft nieuwe aanleg minder prioriteit.
In het regeerakkoord werd 7,5 miljard euro gereserveerd voor de aanleg van nieuwe wegen, spoorlijnen en fietspaden. Nu lijkt het dat veel van deze nieuwe projecten (wegverbredingen, nieuwe spoorlijnen) niet door gaan. Wel gaan projecten die al een vergunning hebben, zijn gestart of onder een tracébesluit vallen door in uitvoering.
Onderhoud
Minister Harbers verwacht dat wegenbouwers in de komende jaren druk blijven met onderhoud, maar dat maakt het genomen besluit niet minder ingrijpend voor de gww-sector. Ook onderhoudsopdrachten zullen veranderen, want onderhoud dat “niet direct bijdraagt aan veiligheid en bereikbaarheid” wordt afgebouwd waardoor onderhoud aan onder andere bruggen en sluizen prioriteit krijgen.
(Bron: Infrasite)
RAW-onderhoudscontract
Daarom is het van groot belang dat er goede contracten worden opgesteld. Daar kan RAW aan bijdrage.
Benieuwd wat een goede samenwerking doet bij werkzaamheden? Bekijk dat hier.